Wednesday, October 2, 2019

BBM3410Satu2019: SUATU KETIKA


Suatu ketika, aku pulang ke kampung halamanku. Terlalu banyak perubahan yang berlaku sejak bertahun yang lalu. Aku merindui suasana kampungku yang dahulunya sentiasa meriah dengan usikan atok dan opah, namun kini tiada lagi itu semua. Perlahan-lahan suasana itu berubah, dan aku merasakan rumah atok dan opah kini terlalu sunyi.

Dahulu, setiap kali kami datang pastinya atok dan opah menjamu kami dengan pelbagai makanan. Ada sahaja bekal yang dikirimkan kepada kami. Kadang-kadang atok bagi kami bawak balik buah, air kotak, kerepek kerepek, biskut dan bermacam lagi. Atok dengan opah tidak pernah sekali pun meninggi suara pada kami. Ada sahaja usikan daripada mereka berdua.

Atok, pagi-pagi lagi dia sudah sibuk di luar rumah. Walaupun kakinya ketika itu tidak betah untuk berdiri lama, tetapi dia masih tetap membuat kerja-kerja mengemas, menyapu daun kering di halaman rumah. Ada saja kerja yang hendak dibuatnya. Aku tahu atok sunyi selepas arwah opah pergi meninggalkan kami. Namun, dia cuba kuat demi anak-anak dan cucunya.

Tidak lama selepas arwah opah meninggal, Allah uji pulak dengan keadaan atok yang mulai kerap keluar masuk hospital. Aku tahu, pasti atok akan menyusul langkah mengikut arwah opah. Benarlah pada pagi itu, nafas atok sudah di hujung-hujung nyawa. Terasa berat sekali melihat keadaannya ketika itu. Masih ku ingat lagi, abang sepupuku perlahan-lahan membisikkan kalimah syahadah di telinga atok. 

Dan sesungguhnya kepergian mereka benar-benar meragut kenangan remajaku. Di usia yang menginjak 23 tahun ini, aku cuba kembali mengenang kisah lalu. Andai aku boleh putarkan masa, aku ingin kembali ke zaman kanak-kanak dan remajaku, bersama-sama atok dan opah. Nana rindu atok dengan opah. Semoga arwah atok dan opah ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman, dan diampunkan dosa masa lalu. Al-fatihah.






No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019: Ketika dan Kalimat

Semestar akhir kian berlalu. Detik masa seakan pantas bergerak. Berbaki lagi beberapa minggu untuk kita nikmati momen bersama sebagai seor...