Thursday, October 10, 2019

BBM3410Satu2019: Ulasan Bab 6 Blog Di Dalam Kelas Bahasa


ULASAN TENTANG BLOG DI DALAM KELAS BAHASA 

Blog dianggap sebagai satu jaringan komunikasi atas talian yang masih kekal utuh digunakan sejak ianya diperkenalkan pada tahun 1991. Betapa unggulnya kewujudan blog sehingga mampu bertahan dan tetap menjadi pilihan para pengguna di luar sana sebagai satu cara untuk berkongsi maklumat kepada pembaca.

Menurut Normaliza Abd Rahim, 2014 blog merupakan medium perbincangan bertulis sama ada secara formal atau tidak formal. Blog pada hakikatnya mempunyai banyak kelebihan, yang mana pengguna atau individu itu sendri boleh menggunakan blog untuk kegunaan peribadi misalnya sebagai jurnal atau catatan diari.

Malah, blog juga boleh digunakan untuk tujuan perniagaan secara atas talian. Penggunaan blog dilihat lebih mudah dan efektif memandangkan ianya bertindak sebagai laman web yang mesra pengguna. Bukan itu sahaja, Li & Chignell, 2010 turut mengemukakan pendapatnya bahawa interaksi dua hala antara pembaca dengan penulis atau penulis dengan penulis yang lain boleh berlaku dengan menggunakan blog. Selain itu, menulis blog dapat dilihat sebagai satu aktiviti yang memberi manfaat kerana penulis atau pengguna itu sendiri boleh mengaplikasikan kemahiran menulis dengan kreatif  di samping meningkatkan keyakinan mereka untuk menulis.

Jika dilihat pada kajian yang dilaksanakan oleh penyelidik-penyelidik lepas, penggunaan blog sangat memberi peranan yang baik. Misalnya, Wang & Woo menyatakan bahawa blog sebagai alat teknologi yang menawarkan peluang kepada pengguna untuk menyusun maklumat untuk dikongsi secara bersama, memberi maklum balas atau komen dan sebagainya.

Manakala menurut Zaini et. al, 2012 pula memperlihatkan penggunaan blog yang mampu mendorong pelajar untuk membentuk kemahiran menulis. Walau bagaimanapun, beliau menekankan pelajar supaya bertanggungjawab dan lebih berhati-hati ketika menulis sesuatu dan sebaiknya elakkan daripada menyentuh sensitiviti masyarakat luar.

Di dalam buku Eh!!! Media Sosial, Normaliza Abd Rahim juga telah mengemukakan sepuluh cara yang boleh dijadikan sebagai rujukan kepada pelajar atau pengguna blog sekiranya mahu menghasilkan penulisan blog yang baik dan bermanfaat. Antaranya ialah, menggunakan tajuk dan cerita yang dapat menarik perhatian pembaca. Penulis juga digalakkan untuk menggunakan ayat-ayat humor dan berbentukjenaka supaya pembaca tidak bosan dengan cerita yang disiarkan. Pastikan hujah disertakan ketika menghuraikan penulisan.

Penulis juga boleh menyampaikan bentuk penulisan yang berkaitan dengan isu semasa. Penulis hendaklah menggunakan ayat yang ringkas dan dapat difahami oleh pembaca. Selain itu, penulis dapat berkomunikasi dengan pembaca melalui penulisan blog yang disiarkan. Sebaik-baiknya, penulisan itu hendaklah bersifat keilmuan dan pengetahuan serta selitkan moral dan nilai estetika.

Kesimpulannya, buku ini dilihat sangat memberi pendedahan dan maklumat baru berkaitan dengan media sosial. Malah, penulis buku ini juga turut memberi panduan yang jelas kepada pengguna yang baru hendak berkecimpung dalam dunia media sosial atau blog.

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019: Ketika dan Kalimat

Semestar akhir kian berlalu. Detik masa seakan pantas bergerak. Berbaki lagi beberapa minggu untuk kita nikmati momen bersama sebagai seor...