Tuesday, October 1, 2019

BBM3410Satu2019: Bird's Eye View (Wakanda Production)

Bird's Eye View (3 Gambar) 



Pandangan seekor burung yang memfokuskan kepada dua manusia yang sedang berjalan itu. Lagaknya seperti seekor burung helang yang cuba untuk mengenal pasti habuannya pada tengah hari yang terik itu. Dia mengira-gira peluangnya untuk memulakan teknik sambaran ke atas mangsa-mangsa tersebut. Dia fokus dan sepertinya memerlukan si helang untuk membuka sayap dan terbang menjunam ke arah mangsa.




Di tengah bulatan itu, aku mengira manusia sepertinya kelihatan sibuk dengan urusan masing-masing. Setiap perjalanan mereka yang datang dari pelbagai arah pastinya mempunyai tujuan atau destinasi yang ingin mereka tuju. Sedang aku leka menikmati pemandangan di hadapan ini, aku terfikir sejenak apakah manusia -manusia itu semua sudah menjalankan tanggungjawabnya kepada Tuhan ? Adakah dalam kesibukkan itu, mereka ingat kepada Tuhan ? Aku sendiri sedang bertasbih merenung pandangan dunia yang mungkin sudah sampai ke penghujungnya.




Pemandangan yang sama sejak bertahun yang lalu. Namun, kelibat manusia di situ sering bertukar-tukar. Mungkin manusia-manusia itu jemu barangkali. Tidak mengapalah, biar saja aku yang setia dengan santapan pemandangan ini. Dari puncak ini aku dapat melihat kesemuanya. Manusia yang diciptakan Allah sebesar itu, namun di penglihatanku kini mereka bersaiz kecil sahaja.

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019: Ketika dan Kalimat

Semestar akhir kian berlalu. Detik masa seakan pantas bergerak. Berbaki lagi beberapa minggu untuk kita nikmati momen bersama sebagai seor...